torsdag 1. april 2010

27. Forkjølelsessuppe.

Jeg kommer hjem og er syk som aldri før - halsen er sår og nesa renner - og da er ingenting bedre enn å lage seg suppe, te og kaffe og bli bedre.

Jeg elsker å lage mat, og gjør det sjelden med mål. Jeg bare putter ting i en gryte og håper det går bra. Det gjør det ofte.

Enkel potetsuppe for 1 person (stor porsjon, ofte med påfyll):
1 - 2 poteter, avhenger av størrelse og hvor sulten du er
1-2 hvitløksfedd, avhengig av egen preferanse
1/4 løk
En liten vårløk eller litt purre
En halv buljongterning
En 2/3 kopp vann
En halv kopp melk/fløte
Evt. litt rømme e.l.
Litt olje
(2-3 baconskiver til stekning, skal strøes over suppen.)

Okei. Skrell og kutt poteter i små terninger. Skrell og kutt opp hvitløken, løken og kutt opp små purre/vårløkbiter. Finn fram en lite gryte, hell litt olje i bunnen og tilsett grønnsakene, men ikke det grønneste på purren/vårløken. Fres på mellomvarm varme (ca.) til purre/vårløken er blitt mykt. Tilsett så buljong, kanskje litt krydder om du vil, og så vannet. La det småkoke litt, og tilsett melken. La dette koke en stund, og når potetene er i ferd med å bli møre (men ikke helt) skrur du varmen ned og tilsetter det grønne på purren/vårløken. Evt. kan du tilsette litt rømme for å tykne suppen. Tilsett pepper, men ikke mye salt - salt er et overdrevent krydder.

Om du vil kan du ha stekt litt bacon i små biter og strø over suppen. Tilsett evt. andre urter, og nøl ikke med å leke deg med krydder i suppen. Mye funker!

Ta-da - namnam! Server varm - kanskje med litt ristet brød til.

(Jeg føler meg friskere allerede ... )

1 kommentar: